Veckans recept: Tortelloni-gratäng

IMG_1752

DU BEHÖVER (till tre personer):
– 2 st paket Tortelloni, mina var fyllda med ost och soltorkad tomat
– 200 g sojabacon/vegetarisk ”falukorv”
– En halv gul lök
– Ett paket mozzarella

Till äggstanningen:

– 2 st ägg
– 250 g färdig tomatsås
– 2 stora msk pesto
– 2 dl matlagningsgrädde
– Salt och peppar

IMG_1741
IMG_1758

SÅHÄR GÖR DU:
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Stek sojabacon/fint skuren ”falukorv” tillsammans med finhackad lök. Löken ska mjukna ordentligt och korven/baconet ska gärna få lite färg. Ställ åt sidan och låt svalna lite.

3. Blanda ihop ingredienserna till äggstanningen i en bunke. Tillsätt korv- och lökblandningen Smaka av så ”såsen” är ordentligt kryddad.

4. Koka dina tortelloni hälften så länge som förpackningen säger, de ska inte vara klara. Häll ner dem i en ugnsform.

5. Fyll på med fyllningen och blanda ordentligt. Bryt sönder mozzarellan i bitar och toppa allting med den.

6. Skjutsa in i ugnen i 20 minuter. Sen är din tortelloni-gratäng redo att avnjutas!

IMG_1759

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..

Att göra i karantän: Äta brunch

IMG_9282

Jag. Har. Så. Tråkigt. Och dessvärre är jag inte typen som får saker gjorda nu när tid faktiskt finns, utan jag blir apatisk. Perfekt! 🙂 Jag kollade igenom blogg-arkivet och för ganska exakt ett år sen bjöd jag in några vänner på brunch. Det klyschigaste konceptet som 10-talet förde med sig, absolut, men det är inte så dumt faktiskt.

Exakt det här skulle jag behöva för att få upp humöret och energinivån!

IMG_9283
IMG_9277
IMG_9221

Jag gjorde till och med egen Nutella! Receptet är GRYMT och går att hitta HÄR.

IMG_9274
IMG_9284
IMG_9280
IMG_9275

Andrea har lagt upp två recept på eget hemmagjort bröd, det är också en kul sysselsättning. Har man inte lust med det så finns det bra bake off-bröd i matbutiken eller goda frallor på bageriet runt hörnet. 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..

Veckans recept: Pestofyllda Quornfiléer med pastasallad

IMG_1739

En av fördelarna med karantänandet these days är att det finns tid och tålamod att variera sina hemmaluncher lite. Häromdagen åt jag och Oskar pestofyllda Quornfiléer som vi gratinerade i ugnen. Till det gjorde vi en god pastasallad med lite grönsaker som fanns i kylen. Det behöver inte vara svårare än så! Lunchen åt vi framför TV:en tittandes på Love is Blind, även det är ju en ganska härlig fördel med att spendera mycket tid hemma. 🙂

DU BEHÖVER (till två personer):
– Pasta för två personer
– Valfria grönsaker, vi använde en bladmix, stora körsbärstomater, gurka, majs, paprika och rödlök
– Italiensk dressing, vi använde färdigköpt
– Fyra stycken Quornfiléer
– Ca 1 dl pesto
– Riven Parmesan
– Olivolja, salt och peppar

IMG_1718
IMG_1736

SÅHÄR GÖR DU:
1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Tina dina filéer och skär bort en liten skåra på mitten. HÄR ser ni hur jag menar. Fyll skåran med pesto, toppa med riven parmesan. Tillaga i ugnen i 15-20 minuter.

3. Koka pasta enligt instruktionerna på förpackningen. Vanligtvis skulle jag aldrig skölja pasta efter man hällt av den, men ska jag använda den till pastasallad så vill jag att den är helt kall. Så skölj pastan noga.

4. Hacka dina grönsaker och blanda tillsammans med den kalla pastan. Ha på dressing!

Servera tillsammans med de pestofyllda Quornfiléerna!

IMG_1731
IMG_1740

  1. Amanda skriver:

    Hej Mathilda!
    Älskar bloggen och er podd!
    Men nu till min fråga, jag har ätit vegetariskt i ca 2 år men för kanske 6 månader sen har jag blivit 100% Veggo. Var och tog blodprov där det visade sig att jag har järnbrist vilket måste bero på min kost(har inte mens).
    Jag äter grönkål och spenat men absolut inte varje vecka.. min fråga är om du har upplevt någon liknande brist.. Hur lägger du upp en vanlig dag med mat och tänker du extra mycket på att få i dig tex järn eller protein? Och om du har upplevt att du måste få mer kunskap om den vegetariska kosten för att säkerställa att du får i dig det som behövs. Den läkare jag pratade med menade på att det i stort sätt är omöjligt att äta 100% veggo utan att få järnbrist och behöva äta järntabletter?
    Hoppas du har en bra dag! Kram

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..