Veckans recept: Broccolilasagne

IMG_9931

Häromdagen fick jag idéen att göra en vit lasagne helt utan tomatsås och vegofärs. Istället såg jag framför mig hur broccoli och parmesan skulle vara tydliga smaker – och här har vi resultatet. Broccoli, matvete och svamp utgör ”färsen” som sedan varvas med bechamelsås och lasagneplattor. Jag gjorde min bechamel vegansk, men jag glömde köpa vegansk ost. Vill du göra din lasagne helt växtbaserad så byter du helt enkelt ut osten mot en vegansk variant!

DU BEHÖVER (till en form á 20 x 30 cm):
– 500 g broccoli, gärna färsk
– En burk matvete (avrunnen vikt: 220 g)
– 200 g champinjoner
– 2 st gula lökar
– 1 dl pesto
– 2 msk grönsaksfond
– 2 dl iMat
– ca 15 lasagneplattor
– ca 2 dl riven ost (hälften får gärna vara parmesan)

Till bechamelsåsen:
– 1 liter iMat
– 1 dl vetemjöl
– 100 g mjölkfritt margarin
– 2 dl riven ost (hälften får gärna vara parmesan)
– Salt och peppar

IMG_9929

SÅHÄR GÖR DU:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skär broccoli, svamp och lök i mindre bitar (löken får gärna vara finhackad). Skölj matvetet noga.

2. Fräs allting i en stekpanna ca 4-5 minuter, tillsätt sedan pesto, iMat, 2 dl vatten och grönsaksfond. Låt puttra i ca 5 minuter.

3. Smaka av ”färsen” med salt och peppar och ställ åt sidan.

IMG_9944

4. Gör sedan bechamelsåsen! Smält smör i en kastrull, tillsätt sedan vetemjöl och rör om noga med en handvisp. Du vill att alla mjölklumpar ska försvinna.

5. Tillsätt iMat och låt såsbasen koka upp. Tillsätt riven ost, salt och peppar. Smaka av och ta sedan bort bechamelsåsen från värmen.

6. Varva lasagneplattor med bechamelsås och broccolifärs. Toppa med ett lager av bechamelsås och riven ost. Grädda lasagnen i mitten av ugnen i ca 50 minuter och låt svalna lite innan du serverar!

Den här rätten är inte bara väldigt god, utan också perfekt till matlådor eller när du lagar mat till många!

Namnlöst-1

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Veckans matsedel, v. 20

Här kommer veckans matsedel! Följ den till punkt och pricka eller laga enstaka recept – it’s up to you. Precis som sist så har jag kompletterat alla recept med varje rätts totala kostnad, priserna på varorna kommer ifrån hemsidor som erbjuder mathandling online. Min tanke med matsedeln är inte att pressa ner priserna så mycket som möjligt, självklart kan man äta billigare vegetarisk mat. Olika affärers priser (och extrapriser) kan såklart också påverka priserna!

Och visst ja! Jag lagar alla rätter för två personer, förutom på måndagar då jag lagar mer så det räcker till matlådor.

MÅNDAG:

Img 7672
Rotfruktstikka masala – Recept: HÄR
Kostnad:
 145 kr, men detta recept ger 4-5 portioner och räcker därmed till flera matlådor. Jag räknade med att vitlök, sambal olek och curry fanns hemma.

Img 7765
Sötstark falafelsallad – Recept: HÄR
Kostnad: 125 kr, men det kommer bli båda falafel och mängder av sriracha-majonäs att spara till senare. Jag räknade inte med att något fanns hemma.

 

ONSDAG:

IMG_9603
Gnocchipanna med chorizo – Recept: HÄR
Kostnad: 130 kronor. Jag räknade inte med att något fanns hemma sen innan. 

 

TORSDAG:

IMG_8650
Quorn ”Sesame Jack” – Recept:HÄR
Kostnad: 95 kronor. Jag räknade med att ägg, vetemjöl, soja och sesamolja fanns hemma sen innan.

 

FREDAG:

IMG_9068
Fajitaspasta – Recept: HÄR
Kostnad: 133 kronor. Jag räknade inte med att något fanns hemma sen innan. 

VECKANS TOTALA MATKOSTNAD: 628 kronor

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

17 maj

Namnlöst-1

Igår var det 17e maj – en stor dag för hela familjen, men framförallt de som kommer från/har rötter från Norge. Min bonuspappa är norrman och min bonussyster är därmed halvnorska! Vi firade med en fördrink hemma hos mamma, följt av middag på Pampas Marina. 🙂 Efter det gick vi tillbaka tillbaka hem till mamma för att äta den veganska morotskakan som ni ser på bilden. Jag använde bär för att få den att se ut som den norska flaggan – jag tycker ändå jag lyckades ganska bra! Den blev i varje fall vääääldigt god och receptet kommer nästa vecka. 🙂


Här är några bilder från förra årets 17 maj-firande, då stod alla barnen för maten. Vi (eller okej, mest jag) tog fram en meny baserad på platser vi besökt under en Norge-resa några veckor tidigare. Det var en kul idé!

  1. Hej finis! Vill börja med och tacka för en jättebra blogg. Jag får alltid så mycket inspiration av maträtter när jag klickar in här. Du tar dessutom jättefina bilder som gör att man alltid blir sugen 🙂 Jag skulle vilja fråga om en helt annan sak är mat… Skulle du vilja tipsa om ljusa vårkläder? Behöver inspiration och tips på hemsidor där man kan handla. Känns som jag inte hittar någonting även om jag letar runt som en galning. Kram och kärlek! <3

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..