Helgens planer

Jag inleder det här inlägget med några bilder från förra påsken! Vi åt först en buffélunch hemma hos pappa, till den hade jag bland annat med mig sweet chili-marinerad quornfilé som jag fyllt med färskost. Sen hade vi styrt ihop en liten äggjakt för Olivia som var väldigt uppskattad, en liknande jakt kommer definitivt äga rum även i år. 🙂

Idag ska jag laga ett recept till ett samarbete, förhoppningsvis hinna träna och sedan äta middag med Frida och Kim! Det blir en tidig kväll då vi alla ska upp ganska tidigt på lördagen. Då blir det påskfirande på dagen och utgång på kvällen, det ska bli väldigt kul! Jag tror vi är ett hyfsat stort gäng och det brukar vara extra roligt.

På söndagen ska jag ta det lugnt, städa, äta årets första grillmiddag hemma hos pappa och sedan åka och hämta Oskar på Arlanda. Han är iväg på en konferensresa, men jag får lyckligtvis hem honom i helgen! <3

Hoppas ni får en superbra helg. 🙂 Och glad påsk på er!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Vegetarisk påskmat – mina bästa tips!

Namnlöst-1

Många av er ska säkert iväg på något slags påskfirande i helgen och då slår det ju aldrig fel med lite bra vego-tips! I min familj gör vi en knytis-buffé där alla tar med något, därför kommer många av tipsen vara lämpliga för just buffé. Hoppas ni hittar något bra tips!

IMG_8855

Paj, paj, paj! Pajer i alla dess former och smaker är perfekt till påsk. Det uppskattas dessutom av alla, oavsett om man äter kött eller inte. Den här pajen med broccoli och purjolök är to die for, receptet hittar ni HÄR!

–  Ugnsrostade grönsaker. Titta på collaget högst upp i det här inlägget, hur trevligt ser inte det ut? Sparris, morot, blomkål, broccoli. Toppa med parmesan och en god olivolja. Jättegott att servera som tillbehör till halloumi, någon slags vegofilé eller vegofärsbiffar!

IMG_9303

En vårig, god sallad. Att blanda ner frukt och bär i salladen känns alltid vårigt. Det blir dessutom väldigt snyggt! Man piffar enkelt upp en sallad genom att tillsätta sånt man inte vanligtvis brukar ha i, då känns den snabbt mycket, mycket roligare. Så utgå helt enkelt från vad du brukar ha i dina sallader och byt ut dom ingredienserna! Salladen på bilden hittar ni HÄR.

Pizza bianco. Det här är ett jättebra tips! Gör en pizza med creme fraiche istället för tomatsås. Toppa med en god ost och skjutsa in i ugnen. Sen kan alla toppa med dem dom vill efter tillagningen, på så vis blir både vegos och köttisar nöjda. Vi kommer ha det på buffén imorgon och vi brukar toppa pizzan med picklad rödlök, grönkålschips, honung och annat gott!

IMG_9347

Blomkålsstek med vitvinssås. Ska ni servera någon slags varmrätt så är det här ett superbra alternativ. Den här rätten är välkomponerad, vårig och helt vegansk! Receptet hittar ni HÄR. 🙂

Matiga sallader. Vad sägs om en god, fransk potatissallad, en krämig pastasallad eller en variant med pärlcouscous som bas? Ha i dina favoritgrönsaker och gör en god sås till. Man kommer långt på det!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Recept: Linsgryta med curry och halloumi

Vad slår en riktigt krämig och god linsgryta?! Perfekt till matlådor, billigt för plånboken och mättande på ett skönt sätt! Jag serverade den med halloumi och lite rostade pistagenötter för extra sälta. 🙂

DU BEHÖVER (till två personer):
– 1 paket halloumi
– 1,75 dl röda linser
– 1 gul lök
– 250 ml kokosmjölk
– 6 dl vatten
– 1 tsk curry
– 0,5 tsk gurkmeja
– 0,5 tsk ingefära
– 1 tärning grönsaksbuljong
– En liten påse babyspenat
– Valfritt: Krossade pistagenötter, gärna rostade & saltade


SÅHÄR GÖR DU:
1. Hacka löken fint och fräs i en kastrull tillsammans med curry, gurkmeja och ingefära. Löken ska mjukna, men inte få färg. Använd rikligt med olja, drygt en matsked.

2. Ha i linserna och låt dessa ligga med i kastrullen i någon minut. Tillsätt sedan vatten, kokosmjölk och buljongtärningen.

3. Koka allting på låg värme i 15 minuter, smaka sedan av med salt & peppar. Här kan du även ha ner spenaten så den hinner mjukna ordentligt.

4. Skiva halloumin och stek ordentligt på båda sidorna.

5. Servera linsgrytan toppad med halloumi och rostade pistagenötter. Hur enkelt och gott som helst!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..