Veckans recept: Pestofyllda Quornfiléer med pastasallad

IMG_1739

En av fördelarna med karantänandet these days är att det finns tid och tålamod att variera sina hemmaluncher lite. Häromdagen åt jag och Oskar pestofyllda Quornfiléer som vi gratinerade i ugnen. Till det gjorde vi en god pastasallad med lite grönsaker som fanns i kylen. Det behöver inte vara svårare än så! Lunchen åt vi framför TV:en tittandes på Love is Blind, även det är ju en ganska härlig fördel med att spendera mycket tid hemma. 🙂

DU BEHÖVER (till två personer):
– Pasta för två personer
– Valfria grönsaker, vi använde en bladmix, stora körsbärstomater, gurka, majs, paprika och rödlök
– Italiensk dressing, vi använde färdigköpt
– Fyra stycken Quornfiléer
– Ca 1 dl pesto
– Riven Parmesan
– Olivolja, salt och peppar

IMG_1718
IMG_1736

SÅHÄR GÖR DU:
1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Tina dina filéer och skär bort en liten skåra på mitten. HÄR ser ni hur jag menar. Fyll skåran med pesto, toppa med riven parmesan. Tillaga i ugnen i 15-20 minuter.

3. Koka pasta enligt instruktionerna på förpackningen. Vanligtvis skulle jag aldrig skölja pasta efter man hällt av den, men ska jag använda den till pastasallad så vill jag att den är helt kall. Så skölj pastan noga.

4. Hacka dina grönsaker och blanda tillsammans med den kalla pastan. Ha på dressing!

Servera tillsammans med de pestofyllda Quornfiléerna!

IMG_1731
IMG_1740

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..

Q/A – Processad mat

IMG_9021

Hej,

Du äter ju mycket substitut så jag undrar hur du tänker kring all den processade maten du därmed får i dig? Jag tänker på all information som finns att vi ska försöka äta allt mindre halv fabrikat och fokusera på rena råvaror. Ingen kritik utan jag är också vegetarian och tycker det är svårt att förhålla mig till detta, substituten är så smidiga att använda!

SVAR: Hej <3 Vet du, jag tänker faktiskt inte så mycket på det om jag ska vara helt ärlig. Det är därmed inte sagt att jag gör rätt, givetvis borde jag ha det i åtanke jämt.

Och vad beror min inställning på då? Tyvärr är det mestadels lathet. Det är bekvämt, snabbt och effektivt att laga rätter där proteinkällan (eller det som byter ut den animaliska proteinkällan) är färdiglagad. Sen tycker jag att många substitut är väldigt goda, som ni vet! Jag tycker det är fantastiskt bra att vi vegetarianer (om vi vill) kan äta måååånga rätter som är snarlika dom vi åt innan.

En grej jag däremot vill inflika: Maten ni ser mig laga här på bloggen är en väldigt liten del av allt jag äter på daglig/veckobasis. Jag skulle absolut inte ha råd att äta substitut varje dag, till både lunch och middag. Jag äter varierat, näringsrikt och ofta rent. 🙂

Men tack för en väldigt intressant fråga! Hur tänker ni kring processad mat? 

IMG_8918
IMG_8902-2
IMG_8954

Tills vidare bjuder jag på ett somrigt, gott recept på gröna biffar jag gjorde i Toscana i somras. Ni hittar inlägget HÄR!

  1. Alice skriver:

    Jag tror på allt i måtta är hälsosamt! Precis som man ibland vill äta godis och glass, så behöver vi grönsaker och ”lagad” mat. Så känner jag med processad mat också – vissa måltider vill jag ha sojanuggets eller annat substitut och vissa vill jag mer ha bönor och linser!
    Sen finns det ju väldigt många substitut som är gjorda av ”rena råvaror” som bönor, grönsaker etc också som man kan variera sig med ibland också! Allt i balans! xx

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..

Bilder från min helg

Namnlöst-1

FREDAG: I fredags åt jag och mamma lunch på Råkoko, en hyfsat nyöppnad restaurang som ligger i Åkeshovs Slott. Det ligger bara några enstaka tunnelbanestationer från mig så att jag inte varit där tidigare är en skam.

Råkoko är i varje fall en nästintill helt vegetarisk restaurang med ett naturligt och säsongsbaserat fokus. De har inrett rummet otroooligt fint och erbjuder tre-fyra rätter på lunchserveringen. Jag åt en champinjonsoppa (den godaste svampsoppan jag ätit) som toppades med parmesanchips och rostad svartkål/savoykål, jag minns inte. Mamma åt vegetariska kåldolmar som tydligen också var väldigt, väldigt goda.

Lite dyrare än your average lunch (en rätt kostade ca 140 kr, men då ingick både sallad och bröd innan), men bor du i Västerort och vill komma ut lite såhär i karantärtider? Då är Råkoko perfekt! Jag kommer absolut komma tillbaka.

Namnlöst-1

LÖRDAG: Jag började dagen med träning vid Grimsta utegym tillsammans med ett glatt gäng jag annars brukar gå klasser med på Sats. Det var absolut inte varmt, men kul var det! Efter det bytte jag om och försökte knäppa en bild (sittandes i bilen) på min nya jeansjacka. Det gick, som ni ser, oerhört dåligt. 🙂 Vet inte ens varför jag tar med den bilden i det här inlägget, hahaha. Jaja. Den är typ orange med mörka sömmar och jag gillar den väldigt mycket! Den är från Zara.

På kvällen var Frida, Kim, Sonja och Per över på middag. Jag gjorde hemmagjord potatisgratäng vilket är så sjuuuuuukt underskattat. Det är inte ens jobbigt?? Varför köper man så ofta färdig? Jag har inga bra bilder på gratängen, men kan givetvis dela med mig av receptet om ni vill? Vi drack lite öl/vin, lyssnade på musik och hade det bra.

Namnlöst-1

SÖNDAG: Och gårdagen då.. den var väldigt lugn. På förmiddagen fick jag och Oskar för oss att möblera om lite, haha. Nu när Oskar jobbar hemifrån på obestämd tid så har vi valt att flytta ut matbordet till en ljusare, mer central del i lägenheten. Just nu gillar vi det väldigt mycket!

Efter ett träningspass och en veckohandling landade jag och Oskar framför filmen Australia och hämtpizza.

Har ni haft en bra helg? 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..