USA-sammanfattning: Del 1

Jag vet att ni inte gillar alla slags tillbakablickar, men just idag är det exakt ett år sedan jag och Andrea reste till Amerikat. En resa som vi bokade redan för två år sedan och som vi längtade och längtade efter. Många av er läste säkert bloggen när vi var iväg på resan, men flera av er har säkert tillkommit efter vi kom hem.

I det här inlägget tänkte jag summera halva USA-resan, närmare bestämt vistelsen i San Fransisco, Los Angeles och halva tiden på Hawaii. Resten av resan sammanfattar jag i ett annat inlägg.

… Först ut på resan var i varje fall San Fransisco! Vi mellanlandade i Köpenhamn och sedan hela vägen dit. Nio timmars tidsskillnad var ingen barnlek, vi hade rejäla problem med att komma in i den amerikanska tidszonen. Men ett besök till Golden Gate Bridge lyckades vi ändå pallra oss iväg på!

Vi besökte även Alcatraz. Det var häftigt och absolut värt ett besök! Vi gick inte någon guidad tur, framförallt Andrea tror jag inte hade haft tålamod för det (haha!!). Att bara strosa runt själva var skönt, då kunde man enkelt lämna när man kände sig klar.

Efter fyra jetlagade dagar i San Fran så hämtade vi upp vår hyrbil och begav oss mot L.A. Vi tog först Highway 1 till Monterey, men efter en snabb lunch där bestämde vi oss för att byta väg pga det dåliga vädret.

Istället satte vi kurs mot Bakersfield! Vi körde in i landet och mötte inte bara högre temperatur utan superfina vyer. Wow! Det var dessutom nyttigt för mig och Andrea att öva på att vara lite spontana för en gångs skull.

Bakersfield var det mest amerikanska jag nånsin besökt, haha. Vi solade och bara tog det lugnt innan vi bilade vidare mot…

… Los Angeles! Vi bodde först fem dagar i en jättemysig lägenhet i Santa Monica. Vi lagade mycket mat hemma, tog promenader längs stranden och bara hade det bra.

Midsommar firade vi på restaurangen Ysabel. Ett stort tips om ni är i L.A!

Efter dagarna i Santa Monica bytte vi AirBnb till en större lägenhet i West Hollywood. Fastigheten hade en pool så vi spenderade vissa dagar i en solstol lyssnandes på Sommar i P1. Vi gick på hikes, åt god mat och shoppade lite. Jag gillade verkligen L.A, framförallt Santa Monica!

Sen bar det av på resans största äventyr: Hawaii, närmare bestämt Makaha. Det är en ganska icke-turistig och liten del av Oahu som verkligen var ett paradis. SOM vi har tjatat om det. Men jag tror varken jag eller Andrea riktigt kan släppa det.

En av dagarna åkte vi till en nationalpark Waiema Valley, det var sjukt fint. Vattenfallet som var hikens ”main attraction” var fullt av turister, men i övrigt var det en superhärlig promenad.

Resten av resan får ni alltså följa i nästa inlägg! Stay tuned!